Sunday, August 23, 2009

dadih segar


Dadih pelbagai warna mengikut citarasa yang diinginkan. Aku dapat the resepi dari my cikgu di sek men dulu..







bahan-bahan nya seperti berikut :

1. air putih 3 kg 250 gram
2. susu tepung 280 gram
3.gula 550 gram
4. esen vanila 1 camca teh
5. agar-agar 15 gram
6. pewarna dan perisa mengikut
citarasa pembuat
7. susu cair 3/4 tin

sejarah dengan dadih ini...lepas aku dapat the method aku terus berlatih buat sampai aku confident untuk jual dadih yang aku buat dari air tangan aku ni.Perkara pertama aku buat aku mencari parking yang sesuai untuk park dadih-daidh ini..lastly aku jumpa tempat yang sesuai kat simpang jalan. lepas dapat persetujuan dengan tuan punya beca, maka pada keesokkan harinya aku mula park kan aku punya dadih-dadih kat dia....alhamdulillah aku enjoy dengan apa yang aku usahakan, tapi semua ni tak lama, bukan sebab tak laku, tapi sebab sebelum sempat aku park kan dadih-dadih aku kat pak cik tu..adik-adik tercinta lebih awal park kan dadih-dadih ni ke perut mereka....mana mampu nak corver, modalnya mahal...so, atas sebab musabab yang munasabah aku pun berhenti berniaga.
Ilmu yang aku dapat aku pas kan ke mak ndak aku, jadi mak ndak buat dan pak ndak yang akan bawa untuk dijualkan di m,ana-mana tempat yang sesuai...selalunya di depan pintu pagar sekolah la.alhamdulillah ilmu yang aku perolehi mengalir juga.
waktu awal-awal sampai ke tanah gersang sudan ini...ada gak cadangan nak berniaga dadih...tapi memandangkan kos permodalan yang agak besar...aku simpan saja la my angan-angan tu..jadi sekarang ni..dadih dah menjadi makanan rutin kami di taqwa sakeenah...kalau ada agar-agar maka adalah dadih. sesuai pun ha dengan cuaca di sini yang sentiasa kekal dengan suhu kepanasan yang menyengat kulit...

so...selamat mencuba dadih resepi cikgu syarifah.....

2 comments: