Sunday, August 23, 2009

sehari sebelum ramadhan

sehari sebelum ramadhan kami berjalan-jalan ke pasar mayu, antara agenda ke sana adalah untuk membeli merpati buat santapan tengah hari. Merpati-merpati ini tak disangkarkan seperti yang lain-lainnya,rasanya yang kami nak beli ini jinak-jinak kut.Merpati dijual sepasang dengan harga 6 sdg sahaja,agak murah la.kami beli 2 pasang, maksudnya 4 ekor la. Semua berharga 13 sdg tambah upah sembelih dan pembersihan.








3 ekor untuk kami...banyak kali pertama untuk aku di sudan ini. banyak yang belum aku buat, aku buat di sini, banyak yang aku pelajari...dan kali ini aku telah dan baru sahaja untuk pertama kalinya mengoyak badan merpati ini. sebenarnya tak susah pun sebab rangkanya sejibik macam ayam, malahan lebih mudah sebab merpati lagi kecil dan isinya lebih sedap.....

Untuk kali ini, kami hanya goreng merpati ini untuk dimakan...mungkin lain kali merpati akan di salut dengan rempah ratus lain pulak....jumpa lagi

No comments:

Post a Comment